Személyes elmélettöredékek terápiás órarészlet csoportos elemzésében
Írásunkban a 2OO7. évi pszichoanalitikus konferencián Párhuzamos történések címmel megtartott műhelyünk munkáját mutatjuk be. Célkitűzésünk az volt, hogy egy terápiás óra hangfelvételén rögzített anyagán dolgozva figyeljük meg azokat az egyéni sémákat, személyes elméleteket amelyekkel terapeutaként nap mint nap dolgozunk. Cikkünkben összefoglaljuk műhelyünknek a 2007 évi pszichoanalitikus konferencián bemutatott munkáját. A reflektált csoportként működő műhely az egyik tag hangfelvételből átírt terápiás óráját vizsgálta. Munkánk során kettős célt követtünk. Először - megszólalásról megszólalásra haladva az óra történéseit igyekeztünk megérteni. Másodszor, kommentárjainkat összevetve, megkíséreltük kölcsönösen feltárni, melyek azok a személyes - elméleti formában is megjelenő sémák amelyekre támaszkodva értelmeztük az óra folyamatát.
Utalunk arra a csoportdinamikára is, melyben létrejött az a közös megérlelési alap, mely lehetővé tette, hogy az eltérések dacára is követni tudjuk egymás elgondolásait. Érzékelhető volt, ahogy megerősödtek a konszenzusos elemek, és ennek megfelelően a kevésbé integrálható elemek perifériára kerültek, majd eltűntek a közös beszédből. Terjedelmi korlátból az egymásra adott kölcsönös reflexióknak csak egyike jelenik meg. Ebben az órán résztvevő terapeuta keresi a kollégák értelmező szövegében a személyes észjárásokat és számol be saját elgondolásairól.