Tagadás a hétköznapi valóságban, szembenézés a film fantáziaterében. Egy filmalkotó gyerek pszichobiográfiai vizsgálata

Absztrakt: 

A filmalkotó pszichoanalitikus vizsgálatának célja annak feltárása, hogy a filmalkotás hogyan jeleníti meg az alkotó személyiségműködési jellemzőit (Gabbard 2004), a filmek, mint szimptomatizált megnyilvánulások milyen összefüggést mutatnak az alkotó pszichés problémáival (Metz 1981). A pszichoanalitikus filmelméletnek megfelelően saját tanulmányunk célja is a filmalkotó és az általa készített filmek kapcsolatának pszichoanalitikus elemzése: a Gyerekszem Közhasznú Művészeti Egyesület egyik filmalkotó gyermekének és az általa készített három rövidfilmnek az exploratív kutatására vállalkoztunk. Elms (2007) pszichobiográfiai folyamatmodelljére alapozva feltártuk, hogy a filmek megjelenítik az alkotójuk traumatikus élettörténeti eseményeit, kiemelt tekintettel a bántalmazással kapcsolatos tapasztalataira. A vizsgálati alanyul választott filmalkotó gyermek számára a filmezés fantáziaterében lehetőség nyílott az én szolgálatába állított regresszióra (Kris 2000), létrejött a tudattalannal való fokozott kommunikáció, és megvalósult a feltörő tartalmak szimbolikus átdolgozása. A potenciális térben zajló alkotótevékenységen keresztül (Winnicott 1999) megjelentek a korai élmények és a reparatív törekvések (Klein 1998, Segal 1997), és így létre tudott jönni a sérült szelf egyensúlyának újrateremtése (Kohut 2001, 2007).

A teljes tanulmány csak előfizetők számára olvasható! Az előfizetéshez regisztráció és bejelentkezés szükséges. Bejelentkezés után elő lehet fizetni azonnal online Paypal számláról vagy az alábbi megrendelőlap kitöltésével, átutalással. Utóbbi esetben meg kell várni, hogy az adminisztrátorunk aktiválja az előfizetést és csak utána lehet, bejelentkezés után olvasni az online tartalmakat. Az adminisztrátorral közvetlenül ide kattintva vehető fel a kapcsolat.