Ingmar Bergman Persona című filmje a pszichoanalízis tükrében

Absztrakt: 

lngmar Bergman 1966-os Persona című filmje mind a pszichoanalitikus szemléletű filmelemzésben, mind a modern film történetében kiemelkedő jelentőségű Bergman alkotása a modern film klasszicizálódásának idejében született, A filmkorszak sajátosságának tekintett önreflexivitás radikális foka mutatkozik meg benne, ami hozzájárul ahhoz, hogy a segítő-páciens kapcsolat ézelmi komplexitása ilyen mély kifejező erővel jelenhessen
meg, Írásom első felében Gabbard (2OO4) pszichoanatitikus filmelemzési kategóriáiba beleillesztve mutatom be Bergman filmjének pszichoanalitikus szemléletű elemzéseit. Röviden utalok ezen módszertani kategóriák művészetelméleti történetére, és ezzel párhuzamosan szeretném bemutatni azt, ahogyan a Persona újabb és újabb interpretációban tükröződnek a pszichoterápiás kapcsolatról és az áttételi viszonyokról vallott gondolatok. Tanulmányom második felében csatlakozom az egymással dialógusban álló értelmezések sorához, bemutatva, hogy a Personában megjelenő preverbális élményvilág filmes rétegeinek felfejtésével az alkotás milyen újabb értelmezési tartományaihoz érhetünk el.

A teljes tanulmány csak előfizetők számára olvasható! Az előfizetéshez regisztráció és bejelentkezés szükséges. Bejelentkezés után elő lehet fizetni azonnal online Paypal számláról vagy az alábbi megrendelőlap kitöltésével, átutalással. Utóbbi esetben meg kell várni, hogy az adminisztrátorunk aktiválja az előfizetést és csak utána lehet, bejelentkezés után olvasni az online tartalmakat. Az adminisztrátorral közvetlenül ide kattintva vehető fel a kapcsolat.

Amennyiben korábban már előfizetett az online tartalmakra és most nem tudja olvasni a cikkeket, akkor valószínűleg lejárt az egy éves előfizetői periódusa. Kérjük a felhasználói fiókjában ellenőrizze az előfizetés dátumát.

Üdvözlettel:
A Lélekelemzés szerkesztősége